Tak už je to prý opravdu na spadnutí. Podchod nespadne. Po letech slibů, odkládání a různých se tahanic se již brzy dělníci pustí do rekonstrukce olomouckého hlavního vlakového nádraží, vstupní brány do města. A tak si pojďme něco o stanici povědět.
V místě původního nádraží, Divišova ulice na Bělidlech |
Ani zde ovšem nemohlo vyrůst plnohodnotné a honosné nádraží, jak by se na takový vynález, jakým železnice byla, slušelo, nýbrž pouze jednoduchá dřevěná hala, kterou bylo možno v případě válečného ohrožení snadno strhnout. Pevnostní předpisy byly neúprosné a v rámci fortového věnce pak dokonce vyrostly u Černovíra a v Holici tzv. železniční forty, které střežily trať vstupující na území pevnosti.
Tramvajová točna v Pavlovičkách poblíž místa původního nádraží |
Zde vyrostla v roce 1871 již bytelnější novorenesanční budova, avšak kolem dokola nebylo nic víc, ani cesta do města – dnešní Masarykova třída v té době již byla vytečkována v mapách, na svou realizaci si ale ještě počkala. K novému nádraží se tak chodilo a jezdilo přes to původní, takže si cestující vlastně příliš nepomohli. Přímá spojnice s městem vznikla až po pádu pevnosti a v roce 1899 se po ní rozjela první olomoucká tramvaj, smyčka a konečná zastávka byly přímo před nádražím. V té době se z Olomouce vlakem jezdilo už také do Čelechovic na Hané přes Příkazy a Náměšť.
Na počátku nového století pak nádraží prošlo rekonstrukcí a rozšířením, novou, samostatnou budovu získala nádražní pošta, taktéž okolí nádraží se postupně zaplňovalo novými domy, mimo jiné již naproti fungoval hotel Bahnhof, v místech dnešního hotelu Clarion.
Kolejiště při jižním zhlaví stanice a věžák Regionálního centra z "vysokého" mostu |
Dostalo se samozřejmě i na samotnou budovu, která podle projektu architekta Antonína Parkmana odhodila svůj novorenesanční vzhled a oblékla se do červené cihlové fasády. Architekt při přestavbě přitom vycházel z půdorysu stávající budovy, avšak mezi její nárožní vížky, které dnes nesou hodiny, vystavěl prostornou odbavovací halu se stropem ve výšce 12 metrů, jež svou masou vystupuje z původní linie nádražní budovy do přednádražního prostoru. Hala, nad níž ještě „poletují“ železničářská okřídlená kola, se stala dominantním prvkem nejen nádraží, ale také Masarykovy ulice ve směru od centra. Přestavba nádraží byla ukončena v roce 1938.
Odbavovací hala nádraží se sgrafity Wilhelma Zlamala |
Významné změny pak přinese přelom tisíciletí. Nejprve je na jihu zbudována silniční estakády Prokopa Holého, zahrnující i tzv. vysoký most, v roce 1997 pak k nádraží přijede první tramvaj třídou Kosmonautů od tržnice. V následujících letech se pak rozjedou úpravy a opravy celého nádražního prostoru, do kterého se zakousává zub času a který poničily také povodně. Kompletní proměnou na dopravní terminál městské a regionální hromadné dopravy projde přednádraží, kde je také vybudováno podzemní parkoviště, věžák Regionálního centra Olomouc a zrekonstruováno sídlo krajského úřadu, především ale přednádraží, všechna nádražní nástupiště a Staré Hodolany v roce 2003 propojí nový podchod.
Terminál hromadné dopravy před nádražím |
Na závěr ještě několik současných čísel: Olomoucké hlavní nádraží je křižovatkou 5 železničních tratí, má 60 dopravních kolejí. Cestující mohou pro přístup k vlakům využít 2 podchodů a 5 nástupišť s 9 nástupními hranami. Výpravní budova je dlouhá 160 metrů, celá oblast nádraží od severu na jih měří téměř 4 kilometry.
Komentáře
Okomentovat