V našem povídání o významných moravských a slezských gotických památkách jsme se zcela záměrně vyhnuli dvěma zásadním stavbám, které jsou nedílnými součástmi panoramat Brna a Olomouce. Někteří z vás, čtenářů, si toho všimli a ptali se, kde že katedrála sv. Petra a Pavla a dóm sv. Václava jsou. Inu, jsou tady.
Důvod, proč jsme tyto goticky vyhlížející chrámy do článku nezahrnuli, je prostý: přestože jde založením o středověké stavby, jejich současné podoby pocházejí z konce 19., respektive začátku 20. století. Tehdejší církevní představitelé v Brně a Olomouci totiž měli pocit, že jejich městům chybí nějaká vznešená, do nebes se tyčící gotická dominanta, jako tomu bylo v řadě německých měst. A tak se začalo přestavovat, v duchu obnoveného zájmu o lomený oblouk.
Dóm v Olomouci: svědek královské vraždy i volby
Důvod, proč jsme tyto goticky vyhlížející chrámy do článku nezahrnuli, je prostý: přestože jde založením o středověké stavby, jejich současné podoby pocházejí z konce 19., respektive začátku 20. století. Tehdejší církevní představitelé v Brně a Olomouci totiž měli pocit, že jejich městům chybí nějaká vznešená, do nebes se tyčící gotická dominanta, jako tomu bylo v řadě německých měst. A tak se začalo přestavovat, v duchu obnoveného zájmu o lomený oblouk.
Dóm v Olomouci: svědek královské vraždy i volby
Možná podoba baziliky sv. Václava s biskupským palácem, model v Arcidiecézním muzeu Olomouc |
Románská podoba chrámu vévodila areálu zvelebovaného a z kamene přestavovaného hradu až do ničivého požáru v dubnu 1265 (ještě předtím tu hořelo v roce 1204). V té době již hrad není hradem v pravém slova smyslu, olomoucká větev údělných knížat vymřela v roce 1201, areál postupně srůstal se vznikajícím městem a poté, co markrabí Přemysl přesídlil do Brna, přebírala vliv na Václavském návrší církev, a to zejména přičiněním tehdejšího biskupa Bruna ze Schauenburka. Ten také dal ohněm zpustošenou bazilikou znovu vystavět goticky, z původní stavby zůstaly jen věže v průčelí; o zhruba sto let později vzal za své i románský biskupský palác, po smrti Jindřicha Zdíka opuštěný, který byl v gotickém slohu přestavěn na kapitulní ambit – avšak zachovaly se západní a severní obvodové zdi s románskými sdruženými okny (o nich si ale popovídáme v článku věnovaném románským památkám). Další plameny chrám postihly v roce 1365 a 1380, kdy shořela střecha v důsledku sporu markrabího Jošta Lucemburského se zdejší kapitulou. Jen pro zajímavost dvě odbočky od stavebního vývoje – původně byl v kryptě chrámu pohřben v Olomouci roku 1306 zavražděný král Václav III a v květnu 1469 tu byl další český král zvolen, a sice Matyáš Korvín.
Podoba olomouckého dómu na konci 16. století (Paměti a znamenitosti města Olomouce) |
Průčelí olomouckého dómu |
Nicméně na konci 19. století Olomouc dostala novou dominantu, bez níž si hanácké město neumí již nikdo představit. Dominantu, která upomíná na dávný olomoucký hrad a která zve už z dálky také k návštěvě Arcidiecézního muzea, které sídlí v přilehlé budově kapitulního děkanství a jehož stálou expozicí je právě výlet do historie olomouckého Václavského návrší. V samotné katedrále je pak možné si kromě jejích interiérů prohlédnout i část krypty, která slouží jako výstavní místnost, a při některých kulturních akcích či výjimečných událostech se dá vystoupat ke zvonům v jižní věži – mimochodem, osmitunový zvon sv. Václav patří k největším v Česku.
Petrov ostřelovaný Švédy (katedrala-petrov.cz) |
Nejstarší kostel stál na Petrském návrší, pravděpodobném místě původního brněnského hradu, v polovině 12. století, při něm se rozkládal hřbitov. Měl podobu románského sálového jednolodí s apsidou a sloužil do první poloviny 13. století, kdy byl nahrazen větší raně gotickou, snad trojlodní stavbou s polygonálně zakončeným kněžištěm, zvětšen byl také přilehlý hřbitov. Se zřízením kapituly (1296) pak souvisejí úpravy svatostánku ve 14. století, kdy byl kostel rozšiřován a zvelebován; úpravy vyvrcholily jeho zasvěcením sv. Petrovi. Stavební práce na Petrově ale neutichly na dlouho – již kolem roku 1450 se rozeběhla nákladná přestavba v duchu pozdní gotiky, která pokračovala až do 16. století. Chrám se během ní opět zvětšil, průčelí se posunulo dále na západ, zvětšil se prostor lodí, k nim se „přilepily“ sakristie a kaple, také presbyterium vyrostlo, k severní straně byla přistavěna kolem roku 1600 věž.
Netrvalo dlouho a stavebníci se na Petrov vrátili, tentokrát však kvůli škodám, které na zdejší zástavbě včetně kostela zanechala vřava třicetileté války, zvlášť během obléhání města Švédy v roce 1645. Obyvatelé se tehdy čtyři měsíce statečně bránili, až švédský generál Torstenson podle pověsti jednoho dne prohlásil: „Buď se nám podaří město dobýt do pravého poledne, a nebo tohle nesmyslně dlouhé obléhání ukončíme.“ Brňané dále odolávali, ale když už se Švédové dostávali do města, vyslal velitel obránců Souches starého zvoníka, aby vystoupal ku zvonu v ostřelované věži chrámu a odzvonil poledne o hodinu dříve. Zvon se rozezněl, Švédové skutečně začali ustupovat a hlavní město Moravy bylo zachráněno. Tak tedy vysvětluje známá pověst, proč se v Brně zvoní poledne už v jedenáct hodin. Ale zpět k prokazatelným faktům.
Výstavba věží na Petrově (www.mojebrno.wz.cz) |
Petrov ze Špilberka |
Petrov |
Vrchol průčelí petrské katedrály |
Interiér petrské katedrály (wikipedia) |
Zdroje: weby olomouckého a brněnského biskupství, Brněnský deník, mojebrno.wz.cz, wikipedia, stať Petrské návrší v Brně - poznámky k vývoji zástavby (Borský, Holub, Merta, Peška), kniha Paměti a znamenitosti města Olomouce (Šembera). Není-li u fotografií uvedeno jinak, je autorem autor tohoto blogu.
Komentáře
Okomentovat