Pára na cyklostezce


Ještě do počátku nového tisíciletí se hlavní železniční trať spojující Olomouc s Prahou v úseku mezi Zábřehem a Krasíkovem klikatila údolím Moravské Sázavy tak, jak si jej řeka za staletí vytvarovala. Po modernizaci ale trať hned na pěti místech mizí ve zdejších kopcích, proražené tunely umožňují rychlejší průjezd vlaků Zábřežskou vrchovinou do Čech. Původní traťové oblouky byly opuštěny – i když ne docela. První z tunelů od Zábřeha protnul kopec Hejnice u Lupěného a úsek trati, který kopec původně obcházel, se po snesení kolejí proměnil na cyklostezku a nutno dodat, že velmi oblíbenou nejen u cyklistů. Svůj díl na tom má i malý železniční skanzen, který zde vznikl. Jeho ústředním exponátem je parní lokomotiva Škoda CS 500 z roku 1950, která sloužila mimo jiné u národního podniku Severočeské hnědouhelné doly Most; k lokomotivě je připojen služební vagon zvaný hytlák. Podél několika metrů kolejí stojí také mechanické závory a návěstidla a vodní jeřáb, nedaleko pak i stařičký strážní domek a "patník" staničení. Všechno si lze prohlédnout nejen zvenčí, z asfaltu, na lokomotivu lze také vylézt a chvíli si zahrát na mašinfíru... Zkrátka a dobře, pokud vyrazíte na výlet do těchto míst, škoda skanzen minout – zejména pak s dětmi. Od vlakové zastávky Lupěné je to k lokomotivě asi 800 metrů, případně je blízko zastávky na kraji Lupěného parkoviště pro osobní auta. Mimochodem povídání o výletu "po trati" údolím Moravské Sázavy najdete zde


Komentáře

  1. Uživatel skanzenu Miroslav Karafiát Správce skanzenu.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat