Kterak jsme obkroužili hrad pánů se zubří hlavou ve znaku

Pernštejn, jeden z nejvýznamnějších a nejpůvabnějších moravských hradů, byl hlavním cílem naší velikonoční větrací výpravy. A když hlavním, tak je třeba zmínit, že jsme hrad viděli téměř ze všech možných stran, chyběl snad jen výstup na hradní věž a ptačí perspektiva. Ale to bychom nestihli, přece jen jsme se k hradu vydali a následně i do Nedvědice na vlak domů pokračovali přes okolní kopce. A přece jen cesta na Vysočinu z Olomouce nepatří k nejkratším.

Zatímco ale loňský výlet do Žďárských vrchů ztroskotal během prvního ze tří přestupů kvůli zpoždění vlaku a následně jsme na náhradní trase promokli na kost, tentokrát se dvěma přestupy všechno vyšlo podle plánu (dobře, nějaké drobné zpoždění bylo) a i náhlý odpolední déšť ustal dříve, než větrači stihli pořádně vytáhnout deštníky a pláštěnky, a to po troufalém dotazu „Víc už to neumíš?“. 

Naše trasa začínala pod strmými svahy Sokolí skály, kde jsme v počtu třináct kusů (včetně mě) vyskočili z regionovy na zastávce Prudká, abychom se nejprve trochu protáhli a rozchodili podél řeky Svratky. Někteří dokonce čekali, že budeme brodit vodou, protože před výletem viděli moji dřívější fotku zdejší dřevěné lávky, která spojuje zastávku se silnicí a která ještě před pár lety nebyla zrovna v nejlepším stavu. Po nedávné rekonstrukci ale lávka v pohodě ustála i fotku větrací skupiny a brodění se nekonalo.

První kilometry výletu v hlubokém údolí rychle utekly, slunce hřálo a brzy jsme již stáli u dominanty Doubravníka, kostela Povýšení sv. Kříže, který sloužil jako rodové pohřebiště Pernštejnů. Kostel je ovšem v současnosti v rekonstrukci (mimo jiné před pár dny byla v brněnských Událostech reportáž o usazování sanktusníku zpět na střechu), nemohli jsme se tedy podívat dovnitř. Chvíli jsme si ale odpočinuli na sluníčku v sousední Zahradě ticha. Ovšem jen pár minut, už na nás totiž čekal kopec. Po zelené značce jsme postupně zdolali více než dvousetmetrové převýšení, velký doubravnický kostel se zmenšoval a zmenšoval, až zmizel, a naopak se odhalovaly další a další partie této části Českomoravské vrchoviny. Výhledy, až by málem jeden zapomněl, že ho ve stoupání chytla záda zvyklá z poslední doby hlavně na sed kancelářský, načež mu všichni utekli…

Ale u Sejřku jsme se zase všichni sešli a pokračovali vstříc blízkému Pernštejnu, už nás od něj dělil jen les, notně prořídlý po řádění sucha, kůrovce a lesáků. Pohled hrozný, na druhou stranu ale vzniklé holiny umožňují při drobné odbočce krásný výhled na hrad, čehož jsme samozřejmě využili, než jsme se ze strmého svahu vydali dolů. A to teda byla cesta, rozbitá, tu bláto, tu kámen, šplhat nahoru bych ji nechtěl.

Samotný hrad, který založil rod Pernštejnů známý svým znakem se zubří hlavou, jsme samozřejmě nevynechali, přece bychom jen nekroužili kolem. Za hodinu jsme stihli projít alespoň hradní nádvoří a vyfotit zlomek palácových arkýřů, někteří nakukovali do expozic, hladomorny či kaple, jiní stihli kafe nebo hamburger. Ještě nás každopádně čekalo pár kilometrů, takže po skupinové fotce s hradem v zádech jsme pokračovali po žluté značce směrem k vyhlídce Mariino loubí, už před ní ale otočení po každém kroku znamenalo jiný výhled na hrad.

Ve Smrčku nás pak zastihl onen v úvodu zmiňovaný kratičký deštík a sotva jsme z osady vyšli znovu do lesa, abychom přes kopec dosáhli Nedvědice, zkřížila nám cestu žába. Ropucha. A vězte, že se fakt leknete, když koukáte pod nohy a najednou na vás mrkne „kámen“. Políbit ji ale nikdo nevyzkoušel, takže nevíme, jestli to nebyl nějaký zakletý princ nebo princezna. O další vzrušení se pak již při klesání k cíli cesty postaraly popadané stromy, ne všichni jsme se ale hned pustili do jejich překonávání a raději je obešli takříkajíc cestou necestou.

Pak už se objevily první domy Nedvědice, prošli jsme kolem zdejších zásadních zajímavostí, jako je kostel sv. Kunhuty nebo v romantickém slohu vystavěný hotel Nedvědice, a z nádraží si užili toho dne poslední pohled na Pernštejn. Za chvíli přijela regionova a následovala dlouhá cesta domů, zase se dvěma přestupy a zase víceméně podle plánu a jízdního řádu…

































Komentáře