Parkoviště nejen pro fandy vojenské letecké techniky

Pokud jsem se před nedávnem rozepsal o Kovozoo ve Starém Městě (viz tento článek), musím se zmínit i o dalším areálu, který je vlastně také plný šrotu, ovšem nadchne nejednoho kluka, ať už mladšího či staršího věku, se zálibou v historii techniky (a jistě i některá děvčata). Řeč je o Muzeu letecké a pozemní techniky Vyškov, které nelze při "staré" silnici na Prostějov minout. 

Muzeum vzniklo díky spolupráci Nadace Letecké historické společnosti Vyškov a Armády ČR a za doslova hubičku (vstupné je aktuálně 50 korun za dospělého a 20 korun za dítě) tu uvidíte několik desítek vysloužilých letounů, mezi kterými dominují stíhačky Mig-21, ale nechybí ani tuzemské cvičné stroje L-29 Delfín a L-39 Albatros, dopravní letadla nebo práškovací Čmelák a také několik vrtulníků. Mezi technikou držící se při zemi převažují tatrovky, od stařičké cisternové T-111 po mladší T-815, a rozhodně zaujme raketový komplex Luna, tank T-34 a tzv. obojživelné pontonové polosoulodí. K vidění jsou i různé houfnice a kanóny. 

Většinu exponátů si lze prohlédnout jen zvenčí bez možnosti nakouknutí do interiéru, ale návštěvníci zcela o možnost podívání se dovnitř ochuzeni nejsou a vyloženě názorné jsou některé vystavené řezy vyřazenou technikou. V neposlední řadě je zajímavá také expozice s fragmenty havarovaných či sestřelených letadel, často z druhé světové války a téměř z celé Moravy. 

Náročnější povahy je však nutné varovat, že muzeum není žádné naleštěné hogo fogo, naopak jde o "syrové" parkoviště strojů v různé kondici a o rez a prach tu není nouze. Což mně osobně třeba vůbec nevadí, na pozlátko si nepotrpím. A nadšencům, kteří tento areál drží při životě, všechna čest. 

A než udělám poslední tečku tohoto příspěvku, ještě se vydáme na skok do historie místa. Muzeum se totiž rozkládá v lokalitě zvané Marchanické pole na pomezí katastru Vyškova a Pustiměře v těsném sousedství vyškovského letiště. To vzniklo jako satelitní letiště olomouckého leteckého pluku č. 2 Dr. Edvard Beneš, do provozu bylo v blízkosti tehdy taktéž budovaných kasáren pro pluk útočné vozby uvedeno v roce 1938. Za druhé světové války sloužilo okupantské Luftwaffe, která letiště rozšířila a dále pro své potřeby zvelebovala, ovšem na konci války Němci areál zcela zpustošili a zničili. S obnovou se začalo brzy po osvobození a už 28. října 1945 tu nově ustanovený vyškovský aeroklub, který směl původně vojenské letiště využívat, uspořádal letecký den. Později našel ve Vyškově zázemí i Hanácký aeroklub vyhoštěný Sověty z neředínského letiště v Olomouci.


Co se týče rozvoje letiště, v 50. letech byla prodloužena travnatá vzletová a přistávací dráha až na 2,5 km, aby mohla sloužit i jako záložní vojenské letiště. To armáda intenzivněji využívala do roku 1989. V té době přitom existenci letiště ohrozila stavba tzv. hanácké dálnice z Olomouce do Vyškova (D46), nakonec však bylo dohodnuto, že jako náhrada za již nevyhovující travnatou dráhu bude potřebám armádního letectva přizpůsoben zdejší úsek stavěné dálnice. Ten nebyl dosud využit, ale stále se s ním jako záložní dráhou počítá. Zkrácená a upravená původní travnatá dráha při dálnici slouží jako veřejné vnitrostátní letiště, kde se mimo jiné provádí pilotní výcvik a odkud se vzlétává na letecké výlety po Moravě, také se tu konají letecké a automobilové srazy a se svými stroji tu létají letečtí modeláři. A teď už tečka.   





Komentáře