Pokud jsem se před nedávnem rozepsal o Kovozoo ve Starém Městě (viz tento článek), musím se zmínit i o dalším areálu, který je vlastně také plný šrotu, ovšem nadchne nejednoho kluka, ať už mladšího či staršího věku, se zálibou v historii techniky (a jistě i některá děvčata). Řeč je o Muzeu letecké a pozemní techniky Vyškov, které nelze při "staré" silnici na Prostějov minout.
Muzeum vzniklo díky spolupráci Nadace Letecké historické společnosti Vyškov a Armády ČR a za doslova hubičku (vstupné je aktuálně 50 korun za dospělého a 20 korun za dítě) tu uvidíte několik desítek vysloužilých letounů, mezi kterými dominují stíhačky Mig-21, ale nechybí ani tuzemské cvičné stroje L-29 Delfín a L-39 Albatros, dopravní letadla nebo práškovací Čmelák a také několik vrtulníků. Mezi technikou držící se při zemi převažují tatrovky, od stařičké cisternové T-111 po mladší T-815, a rozhodně zaujme raketový komplex Luna, tank T-34 a tzv. obojživelné pontonové polosoulodí. K vidění jsou i různé houfnice a kanóny.
Většinu exponátů si lze prohlédnout jen zvenčí bez možnosti nakouknutí do interiéru, ale návštěvníci zcela o možnost podívání se dovnitř ochuzeni nejsou a vyloženě názorné jsou některé vystavené řezy vyřazenou technikou. V neposlední řadě je zajímavá také expozice s fragmenty havarovaných či sestřelených letadel, často z druhé světové války a téměř z celé Moravy.
Náročnější povahy je však nutné varovat, že muzeum není žádné naleštěné hogo fogo, naopak jde o "syrové" parkoviště strojů v různé kondici a o rez a prach tu není nouze. Což mně osobně třeba vůbec nevadí, na pozlátko si nepotrpím. A nadšencům, kteří tento areál drží při životě, všechna čest.
A než udělám poslední tečku tohoto příspěvku, ještě se vydáme na skok do historie místa. Muzeum se totiž rozkládá v lokalitě zvané Marchanické pole na pomezí katastru Vyškova a Pustiměře v těsném sousedství vyškovského letiště. To vzniklo jako satelitní letiště olomouckého leteckého pluku č. 2 Dr. Edvard Beneš, do provozu bylo v blízkosti tehdy taktéž budovaných kasáren pro pluk útočné vozby uvedeno v roce 1938. Za druhé světové války sloužilo okupantské Luftwaffe, která letiště rozšířila a dále pro své potřeby zvelebovala, ovšem na konci války Němci areál zcela zpustošili a zničili. S obnovou se začalo brzy po osvobození a už 28. října 1945 tu nově ustanovený vyškovský aeroklub, který směl původně vojenské letiště využívat, uspořádal letecký den. Později našel ve Vyškově zázemí i Hanácký aeroklub vyhoštěný Sověty z neředínského letiště v Olomouci.
Komentáře
Okomentovat